Przejdź do treści

Skuteczna komunikacja w sporcie – 4 wskazówki dla trenerów

Nie tak dawno ukończyłam bardzo ciekawe zlecenie – sporo warsztatów psychologicznych, rozmów i konsultacji, mających na celu wzmocnienie i budowanie zespołu. Było to więc działanie na pograniczu sportu i biznesu. Podczas jednej z rozmów z liderem padła wątpliwość: Jak to się dzieje, że ludzie nie mówią mi tak wielu rzeczy? Nie krzyczę i wyznaję zasadę, że każdy ma prawo do błędów i potknięć… Niech to zdanie będzie wstępem do zagadnienia: komunikacja w sporcie. To temat, który często wydaje się błahy, oczywisty, czasami nawet oklepany. I nie chodzi tutaj o to jak w przytoczonym przeze mnie przykładzie, żeby „nie krzyczeć”. Komunikacja w sporcie to coś, o co w praktyce warto dbać na każdym etapie życia grupy. Tak naprawdę wielu nieporozumień, poczucia niezrozumienia i niedocenienia można byłoby uniknąć, gdyby do komunikacji podejść z większą uważnością, pokorą i dbałością.

Skuteczne komunikacja to jeden ze sposobów m.in. na osiągnięcie większej spójności drużyn, wpływa też znacząco na koordynację w sportach zespołowych. Jak zatem korzystnie wpłynąć na komunikację w sporcie? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.

Komunikacja w sporcie – wskazówki

Konkretnie mów o tym, czego oczekujesz od swoich zawodników.

Skupiaj uwagę zawodników na tym, co już zrobili albo co mają zrobić.  Dobrze, żeby Twoja komunikacja była konkretna. Zbyt dużo komunikatów, nawet przekazanych w jak najlepszej wierze, utrudnia zapamiętanie i wykonanie Twoich poleceń.

Konkretna komunikacja jest istotna zawsze, jednak szczególnego znaczenia nabiera w sytuacjach startowych. To wtedy Twoja komunikacja z zawodnikami często opiera się na hasłach i naprawdę krótkich zdaniach. Zwróć uwagę, czy mówisz wtedy np. „unoś wysoko kolana”, „na prawą stronę”, „bądź przy piłce”, „odważnie graj” , „oddychaj”. A może używasz raczej zwrotów: „nie bój się atakować”, „nie stresuj się”, albo „tylko nie na lewą stronę”? Pierwszy typ zdań inaczej – lepiej! – koncentruje uwagę zawodników.

Druga bardzo ważna kwestia: jeśli w sytuacjach startowych faktycznie używasz krótkich komunikatów (np. „spokój”, „graj odważnie”), to upewnij się, czy Ty i zawodnik tak samo je rozumiecie.  

Zwróć uwagę na swój ton głosu i mowę ciała.

Zauważ, czy to, co mówisz jest spójne z Twoim sposobem mówienia i z gestami. Czy jest coś, co Ciebie charakteryzuje i może sprawiać, że zawodnicy boją się o coś zapytać czy porozmawiać? Jeśli trudno Ci odpowiedzieć na te pytania, to możesz nagrać np. swoją odprawę (to może być ciekawe, ale też dla niektórych niekomfortowe doświadczenie). A może zapytaj kogoś o swoją mowę niewerbalną? Kogoś, kto szczerze Ci odpowie, np. innego trenera. Później poświęć chwilę, wyciągnij wnioski i wybierz jedną rzecz, którą poprawisz.

Dopytuj zawodników, nie dyktuj rozwiązań.

Dlaczego warto zadawać pytania? M.in. dlatego, że odpowiadanie na pytania wymaga większego zaangażowania, niż słuchanie gotowych rozwiązań. A to z kolei sprzyja zaangażowaniu zawodników, budowaniu samoświadomości i zwiększa szansę na realne wdrożenie wniosków. Przypomnij sobie o tym, gdy następnym razem będzie kusiło Cię, żeby zaoszczędzić czas i raz, dwa wyłożyć wszystko swoim podopiecznym.

Uważaj na ukryte treści i swoje nieświadome intencje.

Z Natalią (Pawelską – jeśli jesteś u nas po praz pierwszy) prowadzimy zajęcia z komunikacji w sporcie na studiach podyplomowych z Psychologii sportu w nurcie Sportu Pozytywnego. W pracy ze studentami lubimy odwoływać się do ćwiczenia w którym autorzy (Burton, T.D.Raedeke, Sport psychology for coaches) zwracają uwagę na 16 czynników składających się na skuteczny przekaz treści przekazywanych przez trenera (tak! – 16 czynników, nie pomyliłam się. To pokazuje, jak ważnym i złożonym tematem jest komunikacja w sporcie. Autorzy zwracają uwagę m.in. na to, żeby w tym, co mówimy, uważać na ukryte treści czy intencje (inne niż te deklarowane wprost).

Tutaj mogą okazać się pomocne dwa pytania podawane przez autorów:

1. Po co to mówię?

2. Czy mówię to, ponieważ chcę, aby ta konkretna osoba to usłyszała, a może chodzi o coś więcej?

Mam wrażenie, że o komunikacji można mówić i pisać godzinami. Dzisiaj podsunęłyśmy 4 wskazówki, które – wdrożone w życie – naprawdę mogą ułatwić Twoje życie trenera. A jeśli zdarzy Ci się pomyśleć: „szkoda czasu na rozmowę, jutro zrobię odprawę”, to przypomnij sobie wstęp dzisiejszego tekstu.

Jeśli interesuje Cię ten temat i chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak wspierać młodego sportowca zachęcamy Cię do zapoznania z naszym nowym e-bookiem!

Jak wspierać młodego sportowca? Niezbędnik rodzica [e-book]

(5 opinii klienta)
49,00 

Praktyczny e-book, który łatwo się czyta, a ćwiczenia możesz zastosować od zaraz! ✅ Ponad 60 stron wiedzy o wspieraniu młodego sportowca (z grafikami ponad 70) ✅ Konkretne przykłady jak rozwijać na co dzień umiejętności mentalne ✅ 11 ćwiczeń dla Rodzica ✅ Ciekawostki, komentarze i tabele ✅ Komentarze i wypowiedzi dopełniające całość – fizjoterapeutki, dorosłych zawodników…

Category:

O autorce

Małgorzata Stępniak

Współzałożycielka MENTALSTEPS, psycholog sportu specjalizująca się w treningu mentalnym, absolwentka Uniwersytetu SWPS i studiów podyplomowych z psychologii sportu na Uniwersytecie Gdańskim. W swojej pracy kieruje się filozofią Sportu Pozytywnego. Prowadzi wykłady ze studentami, szkolenia i konsultacje, które wspierają zawodników, ich rodziców i trenerów. Poza obszarem sportu współpracuje z Centrum eMOCja, gdzie wspiera ludzi w żałobie. Od 2016 roku związana z branżą wellnes&spa. Lubi planowanie i tworzenie na papierze, domknięte szuflady i niezagracone przestrzenie. Życie w ruchu i nowe pomysły to jej drugie imię. Uczy się zatrzymywać – najchętniej blisko morza, w które uwielbia patrzeć.