Wygrywanie w sporcie i Model i7W.

Jakie skojarzenia przychodzą Tobie w pierwszej kolejności do głowy, gdy pada hasło „WYGRANIE W SPORCIE”? Zwyciężanie, medale, podium, pokonywanie rywali, innej drużyny? W autorskim Modelu i7W opracowanym przez zespół Fundacji Sportu Pozytywnego, definicja Wygrywania jest rozszerzona. Sam Model i7W składa się z 8 elementów, zaczynając od Inspiruj, kolejno przez Wyjaśniaj, Wymagaj, Wspieraj, Wynagradzaj, Wyróżniaj, a kończąc na Wzrastam i Wygrywam. Opis modelu wraz z praktycznymi wskazówkami znajduje się w „Poradniku pozytywnego trenera – model i7W w sporcie”. Jako partnerzy działań fundacji, pracowałyśmy przy tworzeniu tej książki, a wcześniej przy testowaniu oraz badaniu skuteczności tego modelu.

W modelu i7W Wygrana, to także przekraczanie swoich słabości, to Wygrywanie w kontekście całego życia, nawet po skończonej sportowej karierze. Jest to realizowanie się w wielu obszarach. Sportowiec – zarówno ten młodszy, jak i starszy – jest przede wszystkim człowiekiem. Tylko nieliczni z trenujących zostaną Mistrzami Olimpijskimi, ale każdy z nich może zostać Mistrzem Życia. Sport jest cudowną przestrzenią do tego, żeby móc się realizować i Wygrywać siebie.

4 pytania i odpowiedzi dotyczące Wygrywania w sporcie w Modelu i7W.

  1. Czy Wygrywanie w sporcie to osiągnięcie celu zadaniowego, np. poprawienie nawrotów w wodzie i związku z polepszenie swoich czasów? Tak.
  2. Czy Wygrywanie to osiągnięcie celu wynikowego – powrót z mistrzostw ze złotym medalem? Oczywiście, że tak.
  3. Czy Wygrywaniem będzie osiąganie celów w życiu pozasportowym – skuteczniejsze kontrolowanie i radzenie sobie z emocjami? Tak.
  4. Czy Wygrywaniem będzie także to, że zawodnik ma pomysł na siebie i plan na życie po swojej karierze sportowej? Zdecydowanie, tak!

Wygrywanie w sporcie a robienie postępów.

W jednej ze współprac z trenerem (dyscyplina indywidualna) wprowadziłyśmy coś na zasadzie tablicy rekordów (alternatywna wersja). Podczas cyklicznych podsumowań trener wraz z zawodnikami:

  • omawiają cele (spójne z celem średnio i długoterminowym) oraz rozmawiają o rezerwach,
  • podsumowują wykonaną pracę w danym tygodniu (kwestie mierzalne, ale też te, które trudniej zmierzyć np. zaangażowanie podczas treningu),
  • uzupełniają listę siły – to, co każdemu z zawodników wyszło w danym tygodniu, w czym zauważalny jest postęp,
  • umieszczają i omawiają kolejno znaleziony przez zawodników cytat, motto miesiąca.

Wygrywanie w sporcie a pomysł na siebie po karierze sportowej.

W ostatnich latach można dostrzec zmianę na korzyść w tym aspekcie. Jednak w dalszym ciągu wielu sportowców nie wie, co mogłoby robić po zakończeniu kariery. Boją się tego, co będzie później. Odsuwają myśl o innym życiu niż te, które znają dotychczas. Wygrywanie to umieszczenie trenowania jako pewnego etapu w życiu.

Wygrana a podnoszenie się po porażkach.

Pamiętam jak rozniosła się informacja, że Maja Włoszczowska jako jedna z naszych największych nadziei olimpijskich nie pojedzie na Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Dosyć, że nie pojechała, to jeszcze mierzyła się z poważną kontuzją i nie było wiadomo czy odzyska pełną sprawność. Podczas następnych Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janerio cieszyła się z tytułu wicemistrzyni olimpijskiej. Jeszcze 4 lata wcześniej taki scenariusz wydawał się niewyobrażalny. W ciekawy sposób Maja Włoszczowska opowiada o tym podczas swojego wystąpienia „Prosta recepta na wygrywanie”.  W pracy z zawodnikami często używam przykładów znanych sportowców, ponieważ poszerzają one perspektywę  i pokazują, że inni też mierzą się z trudnościami.

Na każdą wygraną składa się wiele czynników.

Wygrywanie w sporcie to rozumienie, że na sukces składa się wiele czynników, zarówno przygotowanie merytoryczne, taktyczne, techniczne, jak i mentalne. Znaczenie ma jedzenie, sposób myślenia o rywalizacji czy forma fizyczna. W sztabach najlepszych sportowców znajduje się miejsca dla fizjologów, lekarzy, fizjoterapeutów, psychologów, biomechaników itp. Trenerzy często mówią o tym, że łatwiej im przekonać do jakiegoś rozwiązania zawodników, gdy przykład płynie od rozpoznawalnych zawodników, tych z czołowych stron gazet. Dobrym przykładem jest tutaj Robert Lewandowski, zaznacza rolę mentalności czy zdrowej diety.

Wygrywanie w sporcie a wyniki.

Jasna sprawa, że wszystko łatwiej  przychodzi, gdy mamy za sobą serię wygranych meczów czy zawodów. Osobiście nie znam zawodnika, który nigdy nie przegrał. W podtrzymywaniu zaangażowania i motywacji przydatne jest analizowanie wystąpień zarówno po wygranej, jak i przegranej. Niech to będzie źródło wiedzy i nośnik konstruktywnych informacji. W końcu nie każda wygrana oznacza, że zrobiło się wszystko perfekcyjnie. Jak i nie każda przegrana oznacza, że wszystko było do „bani”.

A teraz zachęcam Cię o szczere przemyślenie i odpowiedzenie na pytania.

Jeśli jesteś zawodnikiem: 

  • Co dla Ciebie oznacza wygrywanie?
  • Czy analizujesz zarówno swoje lepsze, jak i gorsze występy?

Jeśli jesteś trenerem/ rodzicem:

  • Co dla Twoich zawodników oznacza wygrywanie?
  • Jakie informacje przekazujesz zawodnikom swoją postawą (jak zachowujesz się po przegranych i wygranych, na co zwracasz uwagę podczas treningów)?

Jeśli interesują Cię sposoby na podtrzymywanie motywacji w sporcie albo chcesz popracować nad swoim nastawieniem. To umieszczone linki będą dla Ciebie ciekawe.

1 myśl na “Wygrywanie w sporcie i Model i7W.”

  1. Pingback: Psychologia sportowa dla trenerów. O Poradniku Pozytywnego Trenera – Model i7W w sporcie. – MENTALSTEPS

Komentarze zostały wyłączone.