Przejdź do treści

Zdalna nauka – rodzicu i trenerze jak wspierać dziecko?

Za nami i przed nami kolejne dni nauki zdalnej. To też pierwsza jesień w trybie online, a ta pora roku sama w sobie różnie wpływa na nasze nastroje i samopoczucie. Bardzo namacalnie przekonałam się o tym w Centrum Interwencji Kryzysowej. W gabinecie współpracuję z zawodnikami – licealistami. To właśnie w pracy z nimi obserwowałam ich pierwsze – raczej optymistyczne – reakcje na hasło zdalna nauka. „Będzie można dłużej spać”, „w domu jest spokojniej” – słyszałam.

Jednak z każdym tygodniem widzę, że u sporej części zawodników zachwyt tym trybem się zmniejsza. Pojawiło się za to rozleniwienie, jakby mniej motywacji i energii do działania – w tym też do treningów. Patrząc na to jako baczny obserwator stwierdzam, że największymi trudnościami w zdalnej nauce są:

  1. Wszystko w jednym pomieszczeniu – nauka w online szkole, potem w tym samym pomieszczeniu odrabianie lekcji i spędzanie wolnego czasu. Trudniej o granicę pomiędzy poszczególnymi aktywnościami.
  2. Więcej niż dotychczas czasu spędzanego przy monitorach i komputerze. Dodatkowo w pozycji siedzącej, leżącej czy półleżącej.
  3. Trudniej o mobilizację, bo – jak słyszę – „czas tak jakoś się rozmywa”. Wielu zawodników ma treningi, ale często w mniejszej ilości niż dotychczas. Część z ćwiczeń mają wykonywać w domu, np. ćwiczenia rozciągające. I tutaj z motywacją bywa różnie.
  4. Miała być nauka zdalna i funkcjonowanie w sporcie jak przed pandemią. A tutaj po raz kolejny niepewność: czy będą treningi, jak będzie wyglądał sezon, czy zbliża się narodowa kwarantanna, czy jednak nie.

Nauczycielu i rodzicu – kilka wskazówek ułatwiających zdalną naukę i dbanie o kondycję psychiczną

1. ORGANIZACJA i PLAN DNIA

Dobrym pomysłem może być zaplanowanie ram, schematu dnia – co robić przed rozpoczęciem lekcji, w jaki sposób wygląda odpoczynek po lekcjach (super jakby to było świeże powietrze albo aktywność w innym pokoju), kiedy lekcje, a w jaki sposób warto się wyciszyć do snu (ważne, żeby nie zasypiać z telefonem w ręku). Zwróćcie też szczególną uwagę na organizację poranka. Mam tu na myśli podstawy takie jak: śniadanie, ubranie się przed lekcjami, być może poranny rozruch? (byłoby super! W końcu droga do szkoły nie zabiera czasu).

2. AKTYWNE PRZERWY W SZKOLE

Zachęcaj dzieci i młodzież do aktywnych przerw (z tego co wiem, lekcje w trybie online trwają ok. 30 minut). Jesteś trenerem lub rodzicem? Czas na wyzwania na dany tydzień. Np. podczas pierwszej przerwy uczeń ma wstać od biurka i wykonać 3 minuty prostej gimnastyki (np. skłony, rozprostowanie się, okrążenia głową), podczas kolejnej zjeść zdrową przekąskę z daleka od komputera (może nawet przysłać zdjęcie, jak to robi?). Żeby ułatwić Ci życie, przygotowałyśmy dla Ciebie przykładowe inspiracje. Można zbierać punkty i wybierać, co warto zrobić. Wszystko zależy od Twojej kreatywności.

3. STAŁE GODZINY i DNI NA TRENINGI W DOMU

Tak naprawdę łączy się to z punktem 1. Im bardziej konkretnie, tym większa szansa, że Twoi zawodnicy faktycznie poćwiczą i zrealizują jednostkę treningową.

4. PYTAJ I BĄDŹ W KONTAKCIE

Pytaj zawodników  o to jak się czują i czego potrzebują. Wykorzystuj do tego różnego rodzaju komunikatory. W pracy niejednokrotnie widziałam zadowolonych i opowiadających mi zawodników , a trener napisał …”, „fajnie, że trener się odzywa”. To są takie małe rzeczy, które mają wpływ na relację i podtrzymywanie zaangażowania zawodników.

5. TRENERZE, RODZICU: ZWRÓĆ UWAGĘ NA SWOJE NASTAWIENIE

Tydzień temu odbyła się konferencja online Lekkoatletyka dla Każdego, w której Natalia Pawelska mówiła o wskazówkach dla trenerów i zawodników w sytuacji stresowej wywołanej pandemią. Podała przykład, który bardzo lubię – to Ty wybierasz, które okulary wybierzesz, patrząc na świat, a następnie przedstawiając go dzieciom i młodzieży. Czy sięgniesz po różowe okulary, czarne, a może innego koloru?

Pewne jest to, że nastawienie jest zaraźliwe. Możesz traktować konieczność nauki zdalnej jako problem nie do przeskoczenia albo pokazywać swoją postawą, że warto nastawić się na działanie i odnaleźć się w trudnej sytuacji najlepiej jak w tym momencie potrafisz.

6. MÓW O EMOCJACH i o tym, co może się dziać. INSPIRUJ

Tak sobie myślę, że to zupełnie naturalne: spędzając kolejny dzień w domu jesteśmy bardziej rozleniwieni i mamy mniej energii do działania. Jestem dorosła, mam wiedzę psychologiczną i czasami też tak się czuję. Ważne jest, aby umieć to nazwać i nie zaprzeczać, że tak jest lub może być.

Dobrze też inspirować zawodników do działania: niech przypomną sobie, jak będą czuć się już po treningu w domu, albo poznają zasadę 5 minut (czasami określanej zasadą 2 minut), o której w sieci mówi Pani Swojego Czasu – „po prostu zacznij działać i zobacz, co się wydarzy”. Inną inspiracją może być narysowanie sportowego idola czy zrobienie kolażu na jakiś temat (ach! Czekam właśnie na kolaż zawodniczki, z którą współpracuję, i nie mogę się doczekać).

Dzisiejszy tekst krąży wokół młodych ludzi. Wokół tego, co robić, żeby ułatwić im naukę zdalną. Mnie tak naprawdę nie chodzi o to, co robić, żeby łatwiej im się uczyło (oczywiście to też jest bardzo ważne), ale o to, co robić, żeby dbać o ich komfort i odporność psychiczną, wykształcać zdrowe nawyki i umożliwić też kontakt z drugim człowiekiem. W tej układance szalenie jesteś ważny Ty – rodzicu czy trenerze. Twój komfort, samopoczucie, ale też odnalezienie się w ciągle zmieniającym się trybie nauczania i obowiązujących zasadach. Dlatego dbaj o siebie i opiekuj się sobą.

Ciekawe linki dające do myślenia w temacie:

  1. Artykuł: Małgorzata Ohme: Będziemy pokoleniem traumy.
  2. Nagranie pierwszej konferencji online: Lekkoatletyka w czasie pandemii COVID-19 – zagrożenia i wyzwania.
  3. Materiały dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli dotyczące zdalnej nauki: unicef dla każdego dziecka.

Jeśli interesuje Cię ten temat i chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak wspierać młodego sportowca zachęcamy Cię do zapoznania z naszym nowym e-bookiem!

Jak wspierać młodego sportowca? Niezbędnik rodzica [e-book]

(5 opinii klienta)
49,00 

Praktyczny e-book, który łatwo się czyta, a ćwiczenia możesz zastosować od zaraz! ✅ Ponad 60 stron wiedzy o wspieraniu młodego sportowca (z grafikami ponad 70) ✅ Konkretne przykłady jak rozwijać na co dzień umiejętności mentalne ✅ 11 ćwiczeń dla Rodzica ✅ Ciekawostki, komentarze i tabele ✅ Komentarze i wypowiedzi dopełniające całość – fizjoterapeutki, dorosłych zawodników…

Category:

O autorce

Małgorzata Stępniak

Współzałożycielka MENTALSTEPS, psycholog sportu specjalizująca się w treningu mentalnym, absolwentka Uniwersytetu SWPS i studiów podyplomowych z psychologii sportu na Uniwersytecie Gdańskim. W swojej pracy kieruje się filozofią Sportu Pozytywnego. Prowadzi wykłady ze studentami, szkolenia i konsultacje, które wspierają zawodników, ich rodziców i trenerów. Poza obszarem sportu współpracuje z Centrum eMOCja, gdzie wspiera ludzi w żałobie. Od 2016 roku związana z branżą wellnes&spa. Lubi planowanie i tworzenie na papierze, domknięte szuflady i niezagracone przestrzenie. Życie w ruchu i nowe pomysły to jej drugie imię. Uczy się zatrzymywać – najchętniej blisko morza, w które uwielbia patrzeć.